Hogyan adjuk el saját ingatlanunkat?

Mennyiért, hol és hogyan hirdessünk? Hogyan kezeljük a látogatóinkat? Mire figyeljünk az adásvétel során? Itt választ kaphattok: dr. Tóth András könyvét foglaljuk össze röviden!

Tóth András könyvét foglaljuk össze Nektek!

De kezdjük talán a legelején. Ki is Tóth András? Tanácsadó, több pénzügyi és vállalkozási könyv szerzője. Néhány évvel ezelőtt a közmédia egyes felületein is rendszeresen találkozhattunk vele. Eddig elég impozánsan hangzik, bár nem titkoltan egy kétes figurával van dolgunk. De ne térjünk el a tárgytól és fókuszáljunk az ingatlaneladásra! Mi sok hasznos információt találtunk a könyvben, bár engedjétek meg, hogy jelezzük, hogy jó néhány dologban nem értünk egyet a szerzővel, de ezeket szándékosan nem tüntettük fel – ezt majd saját útmutatónkban egy későbbi cikkben taglaljuk! És talán kicsit a saját szájízünkre is szabtuk az összefoglalót– ezért elnézést a szerzőtől! 🙂

A könyv ígérete, hogy professzionális módon, gyorsan, jó áron és minimális költséggel fogjuk tudni eladni az ingatlanunkat. Hát lássunk neki!

Mielőtt még bármibe is belekezdenénk…

Először is alaposan végig kell gondolnunk, hogy miért szeretnénk eladni az ingatlanunkat. Anyagilag megszorultunk, vagy csak egyszerűen élethelyzetünkből adódóan új otthont keresünk. Esetleg befektetésünktől szeretnénk megválni? Számos oka lehet az eladásnak, de egy kérdésről soha ne feledkezzünk meg!

Valóban el akarjuk adni a házunkat/lakásunkat, jól meggondoltuk a dolgot?

Ahhoz, hogy jó áron tudjuk eladni az ingatlanunk, ismernünk kell annak piaci értékét. Erre hivatalosan három módszer áll rendelkezésünkre. De ezek pontos és megfelelő alkalmazhatósága ebben az esetben igencsak kérdéses. Mit tudunk tehát tenni?

  1. Elemezhetjük a kínálati piacot: azaz megnézhetjük, hogy más mennyiért árulja hasonló kaliberű ingatlanát. Majd ez alapján megpróbálhatjuk belőni az árat. De a csavar, hogy általában a valós piaci érték a kínálati piac által megadott ár 90-95%-a! Gondoljunk csak az alkura, vagy a beragadó félben lévő ingatlanok folyamatosan lentebb nyomott áraira.
  2. Másik lehetőségünk, hogy megkérdezhetjük a helyi ingatlanos „öreg rókát” az ingatlanunk körülbelüli értékéről.
  3. Harmadik – de talán legkevésbé alkalmazható – alternatívánk, hogy korábban (fél éven belül) már eladott ingatlanokkal hasonlítjuk össze a saját ingatlanunkat. A legfontosabb tulajdonságokat összevetjük, számszerűsítve pontozzuk. Majd a referencia ingatlanok pontjai és eladási árai, valamint a saját ingatlanunk pontjai alapján, a saját ingatlanunk piaci értékét meghatározhatjuk. Ez lényegében egy egyszerűsített változata a piaci összehasonlító adatok elemzésén alapuló ingatlanértékelésnek.

De mi határozza meg az ingatlanunk értékét? Legfőképpen a környezet és az állapot. Csak a fontosabbakat említve. Maga a település, ahol található, a településen belüli elhelyezkedés: szolgáltatások, infrastruktúra, közbiztonság, forgalom. Valamint közelebbről szemlélve, az ingatlan tájolása, elrendezése, illetve műszaki állapota. Tehát, a piaci érték meghatározásához szükséges ismernünk az előbbi tényezőket. Másrészt ezek a dolgok fogják érdekelni a potenciális vevőinket!

Oké, megvan az ár! Mehet az ingatlan.com-ra, aztán jöhetnek a vevők!

Nem egészen… Tudnunk kell, hogy ki az ideális vevő az ingatlanunkra! Befektetés, vagy lakhatás céllal érdemes megvásárolni ingatlanunkat? Érdemes tudni, hogy egy átlagember az életében körülbelül kétszer vásárol ingatlant. A következőként lehet kategorizálni a vásárlókat – egy átlagos életpályát követve: egyetemisták, fiatal pályakezdők, fiatal gyerekes családok, nagy családosok, idős szülők.

Tehát most már tudjuk, hogy mennyiért és kinek tudnánk eladni az ingatlanunkat. De hogyan készítsük fel lakásunkat/házunkat az eladásra? Az ingatlanvásárlás szerelem kérdése, ezt jól jegyezzük meg! Épp ezért fontos az első benyomás és a belehabarodás, hasonlóan, mint az első randin. Érdemes nagy hangsúlyt fektetni a rendre és a tisztaságra – ez alap! Ezen felül a színekre, és a megfelelő fényviszonyokra is érdemes figyelni, illetve a szagoknak/illatoknak is óriási szerepe lehet! Fókuszáljunk az ingatlanunk előnyeire és próbáljuk meg kiemelni azokat!

Ezen a ponton jött el a marketing ideje! Hirdetési eszközeinket úgy válasszuk meg, hogy minden potenciális vevőjelöltet elérjünk vele. De fontos, hogy az ingatlanunkkal kapcsolatosan csak az igazat mondjuk! Hirdetéseinkben legyen benne minden elérhető információ és ne használjunk dicsérő jelzőket. Legyünk tárgyilagosak, de mégis mesélőek.

De mielőtt nekiállunk megszövegezni a hirdetést, gondoljuk újra végig, hogy ki az ideális vevőnk és mi az ingatlanunk különlegessége!

Képzeljük magunk elé az ideális vevőt és neki írjunk! Fontos tudnunk, hogy a hirdetés címe a reklám reklámja: mi, hol, kinek, mire jó kérdésekre egyből választ kell adnunk a főcímben. A szövegezés során pedig a tágabb környezetről közelítsünk az ingatlan részleteire. Ezen felül a hirdetésben mindenképp használjunk képeket! A cél itt is egyértelmű: használjunk olyan illusztrációt, hogy még inkább beleszerelmesedjen az érdeklődő a hirdetésünk által az ingatlanunkba! Hirdethetünk hirdetőtáblával, szórólaptartó dobozzal, fali hirdetéssel, barátok által, direkt marketinggel és interneten a különböző portálokon, illetve Facebook-on vagy újsághirdetésekben.

Végre elérkeztünk a vevőkhöz!

Ezen a ponton túl remélhetőleg már az első látogatóinkat várjuk. A lakás bemutatása során a potenciális vevőnek azt kell éreznie, hogy korrektek, megbízhatóak, becsületesek és profik vagyunk. Hasznos, ha a bemutatás egyeztetésekor küldünk visszaigazoló E-mail-t vagy SMS-t és folyamatosan rögzítjük a megtekintők adatait: név, telefonszám. A bemutatás során korrektül tájékoztassunk, legyünk kedvesek és segítőkészek! Érdemes összeállítani egy dossziét az érdeklődőnek az ingatlan különböző dokumentumairól.

Ha sikerült megállapodnunk, jöhet az adásvétel. Fontos tudnunk, hogy az adásvételi szerződés tartalmilag és formailag is jogilag korlátozott. Legyünk tisztában és figyeljünk a saját ingatlanunk jogi terheire, illetve legyünk körültekintőek, ha a vevőnk idegentőke bevonásával szeretne vásárolni.

Ingatlanunk eladásának főbb költségeit tekintve nekünk kell elkészíttetni az energetikai tanúsítványt, jogilag tehermentesíteni kell az ingatlanunkat (már ha fennáll ez az eset), illetve sikeres eladás után bizonyos esetekben jövedelemadót kell fizetnünk.

A birtokbaadással kapcsolatosan a közműveket és a berendezési tárgyakat illetően is meg kell állapodnunk. Ezen felül a társasház alapító okiratát, az engedélyezési dokumentációt és a jótállási jegyeket is át kell nyújtanunk az új tulajdonosnak! Végül a későbbi problémák megelőzése érdekében érdemes igazolást adni, hogy az ingatlanból mindenki kijelentkezett!

A reklám helye:

Összességében, ha tetszett az összefoglalónk és pont ingatlaneladás előtt álltok, bátran ajánljuk, hogy a további és részletes információkért vásároljátok meg Tóth András könyvét!

Facebook hozzászólások
Közösségi megosztás

Vélemény, hozzászólás?