Milyen főbb fejlesztések várhatóak Budapesten? Melyek azok a városrészek, ahol nagyobb beruházások lehetségesek, ezáltal megváltoztatva a hely adottságait? Kik járhatnak ezekkel jól, és kik rosszul? Ezekre szeretnénk választ keresni a következő cikksorozatunkban.
Miért fontos tudnunk a beruházásokról?
Ha vásárlás előtt állunk, legyen az befektetés vagy otthonteremtés, mindenképpen érdemes tájékozódnunk a környék adottságairól. Ez azért fontos, mert:
A környezet az, ami leginkább befolyásolja az ingatlan értékét!
Fontos hangsúlyozni, hogy a tervezett beruházás hatásaival számolni mindig spekuláció, hiszen nem ismerhetjük a jövőt. Ha csak ötletek, feltételezések vannak az adott projektről, de semmi konkrétum, akkor nagy rizikót vállalunk az esetleges haszon reményében. Viszont, ha a projekt átadása előtt két nappal fektetünk be a környéken, akkor nem is számolhatunk nagy nyereséggel.
Erre egy kiváló példa a Corvin negyed felújítása. Ha valaki 10 évvel ezelőtt sejtette, hogy ekkora beruházások fognak megvalósulni és bevásárolt egy tucatot a „gettó” lakásokból, az mára valószínűleg tetemes profitra tett szert.
Az előző példa természetesen egy extrém esetet illusztrál. Azért vannak a végletek között is lehetőségeink. Ahogy szokták mondani, érdemes megvárni az első kapavágást! – de azért ne várjunk az aratásig. Így csökkenthetjük a rizikót, de még számottevő nyereségre tehetünk szert.
Hol várhatóak nagyobb beruházások?
Nézzük végig közösen a nagyobb, Duna menti beruházásokat és azok potenciális hatását. Érdemes mindig megfigyelni, hogy a különböző fejlesztések mellett, vagy ellen milyen érdekcsoportok kampányolnak. – Lakók vs. Befektetők, Autósok vs. Kerékpárosok, Turisták vs. Helyiek.
Rakpart Megújulása
A rakpart megújulását már régóta tervezi a városvezetés. Egy olyan Duna-kép lenne az áhított vízió, ahol a gyalogosok és a biciklisek kerülnek előtérbe az autósokkal szemben. Erre konkrét tervek is vannak, de sajnos az autóforgalom átszervezése egyáltalán nem egyszerű dolog. Erről a projektről részletesebben itt olvashatunk, vagy a kerékpárosok véleményéről itt.
Alapvető hatásként egy élhetőbb városrészt várhatunk. Ez mind azoknak kedvezhet, akik turistáknak adnák ki lakásukat, mind pedig azoknak, akik Budapest szívében szeretnének élni. Valószínűleg a rakpart menti üzletek is forgalom növekedésre számíthatnak. Esetleges negatív hatásként merülhet fel, ha a forgalmat a környező utcákba terelik át, így az ott levő utcára néző ingatlanok értéke csökkenhet.
Új Duna-híd
Az Olimpiával kapcsolatban merült fel, hogy Budát érdemes lenne összekötni Csepellel. Viszont erre nem csak a sportesemény miatt lenne szükség, de a többi budapesti híd tehermentesítése végett is. Habár a megvalósulási esély alacsony, most, hogy nem lesz Olimpia Budapesten. Erről a projektről részletesebben itt olvashatunk.
Ez a projekt mindenképpen pozitív externáliaként jelenne meg a belváros és Csepel szempontjából. Ez mindenképpen növelné az ingatlanárakat a városrészben. A város belső részein várhatóan csökken a forgalom, Csepel pedig jobban belekerülne a városi körforgásba. Negatív hatása nem nagyon várható, hiszen a tervezett útvonal nem lakóövezet.
Kopaszi-gát – MOL székház
A Kopaszi-gátat pár éve felújították a városlakók nagy örömére, hiszen Budapest déli részén is kialakult egy „mini” Margit-sziget. A környék további, talán legnagyobb beruházása a MOL székház, mely a Buda Park egyik központi eleme lesz. Természetesen nagy kérdéseket vet fel, hogy kinek válik ez előnyére. A munkavállalóknak és a befektetőknek mindenképpen, a városképnek . Maga a projekt komoly vitákat robbantott ki a különböző érdekcsoportok között. Ha valakit érdekel, hogy fog kinézni az épület a város különböző pontjairól, az itt megtekintheti.
Ugyan még folynak a tárgyalások az épület végleges magasságáról, de a projekt megvalósulása már szinte teljesen bizonyos. Mi meglepődnénk, ha nem lenne belőle semmi…
Római Part – Mobilgát
A főváros és a civilek között már 2011 óta megy a huzavona, hogy épüljön-e mobilgát a Római parton. Az érv a gát mellett az árvízvédelem. Ezzel szemben az áll, hogy a part fontos szerepet tölt be Budapest élhetősége szempontjából. A gátnak pozitív és negatív hatása is lenne egyben a környékbeli ingatlanárakra. Egyrészről csökkenne az árvízkárok rizikója, másrészről viszont a part látványa romlana.
A projekt megvalósulásának valószínűsége 50-50%. Még most is mennek a tárgyalások a civilek és a város vezetés között. A pontos nyomvonalse határozták még meg.
Aki esetleg érdekel, a part történelme az itt szemezgethet.
Lánchíd és Budai Váralagút
Budapest legfontosabb hídját és a hozzá tartozó alagutat fogják felújítani a következő években. Első ciklusban 2021-ig a hidat újítanák fel. Majd ezt követően a Klark Ádám teret és az Alagutat. A projekt szinte biztosan meg fog valósulni.
A beruházás mindenképpen pozitív a városképet tekintve. Viszont három évig nem lesz használható a híd, ami nagyban megnehezítheti a közlekedést. A projekt az ingatlanárakra közvetlenül nem valószínű, hogy hatást fog gyakorolni.
Ami, minket egy kicsit jobban zavar az az, hogy a közlekedés szempontjából nem várható számottevő változás. A kerékpárosok és a gyalogosok még mindig háttérbe szorulnak az autósokkal szemben. A projektről részletesebben itt.
Budapest Gyalogos Híd
Végül, de nem utolsó sorban megemlítenénk egy ötletet, aminek megvalósulása a közeljövőben alacsony, de egy fenntartható város kialakulása szempontjából igen fontos lépés lenne. Ez pedig nem más, mint Újlakot és a Margit-szigetet összekötő kerékpáros- és gyalogoshíd. Részletesen itt.
Egy kicsit futurisztikus, de mindenképpen érdekes elgondolás a témával kapcsolatban: http://gyaloghid.hu/
Milyen irányba fog változni a Duna partja?
Mi reméljük, hogy a városvezetés minden erejével azon lesz, hogy a Dunát a főváros nyakékévé alakítsa át. Ennek természetesen legnagyobb akadálya az autós forgalom és a közlekedés átalakítása.
- A MOL székház projektnek kettős a megítélése és nem feltétlenül pozitív a városnak. Bár a felhőkarcoló hatására az ingatlanok ára a környéken várhatóan emelkedni fog.
- A mobilgát beruházás a Római Parton szakmailag indokolt és valószínűleg nem lenne mérvadó hatásra a környékre élhetőségére és ingatlanáraira.
- A Lánchíd – Alagút egy biztos és pozitív hatású projekt a városképre, de nagy ingatlanár növekedést ne várjunk tőle.
- Az Új Duna-híd mindenképpen növelné az ingatlanok értékét Csepelen és segítene a belvárosi hidak tehermentesítésében.
- A legfontosabb és egyben legbizonytalanabb fejlesztés a Rakpart megújítása lehet, bár félő, hogy a felújítás után is együtt kell élnünk az autós forgalommal, de legalább egy szebb környezetben.
Aki tehát vásárláson töri a fejét, mindenképpen informálódjon a várható fejlesztésekről, nehogy egy forgalmas út épüljön álom otthona mellett.
Ha követitek ezt a cikksorozatunkat, akkor egy folyamatos összefoglalót kaphattok a fontosabb fejlesztésekről és tervekről, így nyugodtabban dönthettek arról, hogy a város melyik részérén élnétek hosszabb távon!
Nektek, hogy tetszenek a várható beruházások?