Milyen beruházások várhatóak Budapesten? – Duna

Milyen főbb fejlesztések várhatóak Budapesten? Melyek azok a városrészek, ahol nagyobb beruházások lehetségesek, ezáltal megváltoztatva a hely adottságait? Kik járhatnak ezekkel jól, és kik rosszul? Ezekre szeretnénk választ keresni a következő cikksorozatunkban.

Milyen befektetések várhatóak a Duna mentén Budapesten?

Miért fontos tudnunk a beruházásokról?

Ha vásárlás előtt állunk, legyen az befektetés vagy otthonteremtés, mindenképpen érdemes tájékozódnunk a környék adottságairól. Ez azért fontos, mert:

A környezet az, ami leginkább befolyásolja az ingatlan értékét!

Fontos hangsúlyozni, hogy a tervezett beruházás hatásaival számolni mindig spekuláció, hiszen nem ismerhetjük a jövőt. Ha csak ötletek, feltételezések vannak az adott projektről, de semmi konkrétum, akkor nagy rizikót vállalunk az esetleges haszon reményében. Viszont, ha a projekt átadása előtt két nappal fektetünk be a környéken, akkor nem is számolhatunk nagy nyereséggel.

Erre egy kiváló példa a Corvin negyed felújítása. Ha valaki 10 évvel ezelőtt sejtette, hogy ekkora beruházások fognak megvalósulni és bevásárolt egy tucatot a „gettó” lakásokból, az mára valószínűleg tetemes profitra tett szert.

Az előző példa természetesen egy extrém esetet illusztrál. Azért vannak a végletek között is lehetőségeink. Ahogy szokták mondani, érdemes megvárni az első kapavágást! – de azért ne várjunk az aratásig. Így csökkenthetjük a rizikót, de még számottevő nyereségre tehetünk szert.

Hol várhatóak nagyobb beruházások?

Nézzük végig közösen a nagyobb, Duna menti beruházásokat és azok potenciális hatását. Érdemes mindig megfigyelni, hogy a különböző fejlesztések mellett, vagy ellen milyen érdekcsoportok kampányolnak. – Lakók vs. Befektetők, Autósok vs. Kerékpárosok, Turisták vs. Helyiek.

Rakpart Megújulása

A rakpart megújulását már régóta tervezi a városvezetés. Egy olyan Duna-kép lenne az áhított vízió, ahol a gyalogosok és a biciklisek kerülnek előtérbe az autósokkal szemben. Erre konkrét tervek is vannak, de sajnos az autóforgalom átszervezése egyáltalán nem egyszerű dolog. Erről a projektről részletesebben itt olvashatunk, vagy a kerékpárosok véleményéről itt.

Pesti rakpart látványterve az Erzsébet hídról. Forrás: https://welovebudapest.com/2015/12/14/megmutatjuk-hogy-milyen-lesz-a-duna-part /

Alapvető hatásként egy élhetőbb városrészt várhatunk. Ez mind azoknak kedvezhet, akik turistáknak adnák ki lakásukat, mind pedig azoknak, akik Budapest szívében szeretnének élni. Valószínűleg a rakpart menti üzletek is forgalom növekedésre számíthatnak. Esetleges negatív hatásként merülhet fel, ha a forgalmat a környező utcákba terelik át, így az ott levő utcára néző ingatlanok értéke csökkenhet.

Új Duna-híd

Az Olimpiával kapcsolatban merült fel, hogy Budát érdemes lenne összekötni Csepellel. Viszont erre nem csak a sportesemény miatt lenne szükség, de a többi budapesti híd tehermentesítése végett is. Habár a megvalósulási esély alacsony, most, hogy nem lesz Olimpia Budapesten. Erről a projektről részletesebben itt olvashatunk.

Új Duna híd elhelyezkedése. Forrás: https://welovebudapest.com/2017/07/07/nemzetkozi-sztarepitesz-is-tervezheti-az-uj-duna-hidat/

Ez a projekt mindenképpen pozitív externáliaként jelenne meg a belváros és Csepel szempontjából. Ez mindenképpen növelné az ingatlanárakat a városrészben. A város belső részein várhatóan csökken a forgalom, Csepel pedig jobban belekerülne a városi körforgásba. Negatív hatása nem nagyon várható, hiszen a tervezett útvonal nem lakóövezet.

Kopaszi-gát – MOL székház

A Kopaszi-gátat pár éve felújították a városlakók nagy örömére, hiszen Budapest déli részén is kialakult egy „mini” Margit-sziget. A környék további, talán legnagyobb beruházása a MOL székház, mely a Buda Park egyik központi eleme lesz. Természetesen nagy kérdéseket vet fel, hogy kinek válik ez előnyére. A munkavállalóknak és a befektetőknek mindenképpen, a városképnek . Maga a projekt komoly vitákat robbantott ki a különböző érdekcsoportok között. Ha valakit érdekel, hogy fog kinézni az épület a város különböző pontjairól, az itt megtekintheti.

MOL székház látványterve a Kopaszi-gátról. Forrás: http://asvanykincs.hu/megujulas/szekhazat-epit-a-mol-a-kopaszi-gaton/

Ugyan még folynak a tárgyalások az épület végleges magasságáról, de a projekt megvalósulása már szinte teljesen bizonyos. Mi meglepődnénk, ha nem lenne belőle semmi…

Római Part – Mobilgát

A főváros és a civilek között már 2011 óta megy a huzavona, hogy épüljön-e mobilgát a Római parton. Az érv a gát mellett az árvízvédelem. Ezzel szemben az áll, hogy a part fontos szerepet tölt be Budapest élhetősége szempontjából. A gátnak pozitív és negatív hatása is lenne egyben a környékbeli ingatlanárakra. Egyrészről csökkenne az árvízkárok rizikója, másrészről viszont a part látványa romlana.

Mobilgát látványterve. Forrás: https://alfahir.hu/tovabbra_is_teriteken_a_romai_parti_mobilgat

A projekt megvalósulásának valószínűsége 50-50%. Még most is mennek a tárgyalások a civilek és a város vezetés között. A pontos nyomvonalse határozták még meg.

Aki esetleg érdekel, a part történelme az itt szemezgethet.

Lánchíd és Budai Váralagút

Budapest legfontosabb hídját és a hozzá tartozó alagutat fogják felújítani a következő években. Első ciklusban 2021-ig a hidat újítanák fel. Majd ezt követően a Klark Ádám teret és az Alagutat. A projekt szinte biztosan meg fog valósulni.

A beruházás mindenképpen pozitív a városképet tekintve. Viszont három évig nem lesz használható a híd, ami nagyban megnehezítheti a közlekedést. A projekt az ingatlanárakra közvetlenül nem valószínű, hogy hatást fog gyakorolni.

Ami, minket egy kicsit jobban zavar az az, hogy a közlekedés szempontjából nem várható számottevő változás. A kerékpárosok és a gyalogosok még mindig háttérbe szorulnak az autósokkal szemben. A projektről részletesebben itt.

Budapest Gyalogos Híd

Végül, de nem utolsó sorban megemlítenénk egy ötletet, aminek megvalósulása a közeljövőben alacsony, de egy fenntartható város kialakulása szempontjából igen fontos lépés lenne. Ez pedig nem más, mint Újlakot és a Margit-szigetet összekötő kerékpáros- és gyalogoshíd. Részletesen itt.

Egy kicsit futurisztikus, de mindenképpen érdekes elgondolás a témával kapcsolatban: http://gyaloghid.hu/

Milyen irányba fog változni a Duna partja?

Mi reméljük, hogy a városvezetés minden erejével azon lesz, hogy a Dunát a főváros nyakékévé alakítsa át. Ennek természetesen legnagyobb akadálya az autós forgalom és a közlekedés átalakítása.

  1. A MOL székház projektnek kettős a megítélése és nem feltétlenül pozitív a városnak. Bár a felhőkarcoló hatására az ingatlanok ára a környéken várhatóan emelkedni fog.
  2. A mobilgát beruházás a Római Parton szakmailag indokolt és valószínűleg nem lenne mérvadó hatásra a környékre élhetőségére és ingatlanáraira.
  3. A Lánchíd – Alagút egy biztos és pozitív hatású projekt a városképre, de nagy ingatlanár növekedést ne várjunk tőle.
  4. Az Új Duna-híd mindenképpen növelné az ingatlanok értékét Csepelen és segítene a belvárosi hidak tehermentesítésében.
  5. A legfontosabb és egyben legbizonytalanabb fejlesztés a Rakpart megújítása lehet, bár félő, hogy a felújítás után is együtt kell élnünk az autós forgalommal, de legalább egy szebb környezetben.

Aki tehát vásárláson töri a fejét, mindenképpen informálódjon a várható fejlesztésekről, nehogy egy forgalmas út épüljön álom otthona mellett.

 

Budapesti beruházások összehasonlítása
Duna menti beruházások összehasonlítása Budapesten

Ha követitek ezt a cikksorozatunkat, akkor egy folyamatos összefoglalót kaphattok a fontosabb fejlesztésekről és tervekről, így nyugodtabban dönthettek arról, hogy a város melyik részérén élnétek hosszabb távon!

Nektek, hogy tetszenek a várható beruházások?

Facebook hozzászólások
Közösségi megosztás