Mi a közös a „hogyan add el magad” és „hogyan add el a lakásod” frázisok között? A marketing. Hiszen nem csak mi fogyasztunk, hanem a mi javainkat is fogyasztják mások: legyen szó egy állásinterjúról, egy randevúról, vagy éppen egy ingatlan eladásáról. Cikkünkben kifejtjük, hogy mi az, ami egy igazán ütős ingatlan hirdetés mögött áll! Ha szeretnél időt spórolni, és a maximumot kihozni az ingatlanod eladásából, akkor a legjobb helyen jársz! 😉
Projektmenedzsment gyorstalpaló
Korábban már írtunk róla, hogy az ingatlanvásárlást végig lehet szenvedni, mint egy vegán a kolbásztöltést, vagy le lehet rendezni az egészet, akár egy profi projektmenedzser. Ez így van az ingatlan eladással is.
A projekt egy meghatározott cél elérésére irányuló tevékenységsorozat. És mi a cél? A felmerült probléma megoldása. Ilyen probléma lehet például: pici a lakás, túl nagy a lakás, túl sok utazás az új munkahelyre, rosszak a szomszédok és a többi. Az ingatlan eladása pedig csak egy specifikus megoldása az adott problémának.
Vegyünk egy egyszerű példát. Egy 30 négyzetméteres garzonban élő fiatal házaspár épp gyermeket vár. A felmerülő probléma elég triviális: túl kicsi a lakás, ha a babaholmikat el is tudják valahogy helyezni, vélhetően alig marad életterük. A cél, hogy ezt a problémát valahogy megoldják. Lehetséges megoldásként a következők merülhetnek fel:
- Egy nagyobb lakás bérlése mellett, a jelenlegi lakásukat bérbe adják.
- Átalakítják a jelenlegi lakásukat és kompakt bútorokat szerelnek be, hogy teret nyerjenek.
- Egész egyszerűen eladják a lakásukat és vesznek egy nagyobbat.
Tehát fontos látni: a lakás eladása csak egy út a probléma megoldásáig! De vannak más utak is – akár a bérlés, akár az átalakítás. És melyik a legjobb út? Ez helyzetfüggő, és rengeteg tényezőtől függ: a házaspár anyagi helyzete, jövőbeli terveik, ingatlanpiac aktuális helyzete és a többi.
Na de hogy jön a képbe a projektmenedzsment? Úgy, hogy a projekt maga az út, amit választasz! 🙂
Ha rosszul menedzseled a projektedet, akkor árkot-bokrot meg fogsz járni. Ha jól, akkor a kijelölt úton még a legkisebb buckákat is elkerülheted a cél elérésig!
Tegyük fel, hogy jelen esetben az ingatlan eladása a legjobb választás. Nézzük meg röviden, milyen mérföldköveken fogsz áthaladni az úton!
Ingatlan eladás mérföldkövei
Miért akarsz árkon-bokron átvágni, amikor itt van előtted a térkép, a kijelölt úttal? Ez nem az ingatlan eladási Spartan Race! 😀 Nem meglepő módon, az ingatlan hirdetés a marketing mérföldkő alatt jelenik meg. 🙂
Természetesen vannak helyzetek, ahol az egyik mérföldkőről vissza kell lépnünk a másikra. De alapvetően a projekt mérföldkövei egymásra épülnek, és elég minimális köztük az átfedés. Viszont nagyon fontos: ahhoz, hogy a legjobban jöhess ki a projektből – a legtöbbet hozhasd ki az ingatlanodból és a leghatékonyabban haladj végig az úton – törvényszerű az egyes mérföldköveken az áthaladás. Itt sincs királyi út!
De mi történik, ha mégis kihagysz egy mérföldkövet, vagy esetleg elnagyolod a munkát? Fontos, hogy tisztán lásd: sanszosan anyagi, vagy időveszteség érhet a későbbiekben. Nézzük meg a leggyakoribb eseteket, amiket a rossz marketing előtt még elkövethetsz!
- Inicializálás átugrása: könnyen a „hirdetgetők” csoportjába találhatod magad. El is akarod adni és nem is? Ilyen hozzáállással nem sok mindent lehet kezdeni. Ezzel garantáltan csak a saját idődet fogod pazarolni.
- Felmérés átugrása: a reális piaci ár meghatározása rendkívül kritikus. Ha túl magasra lövöd, nem fogsz ajánlatot kapni – szintén a saját idődet pazarolod. Ha pedig túl alacsonyra, akkor effektíve saját magadat kopasztod meg.
- Felkészítés átugrása: te se vennél meg szívesen egy néhány helyen hibás, koszos autót. Miért akarná más megvenni így, az akár tízszeres értékű ingatlanodat? Érdemes szemezgetni a Gecodejoakecod-on a felkészítés állatorvosi lovai között 😀
Ne nagyold el a feladatokat!
Ha valamelyik feladatot nem akarod (motiváció), vagy nem tudod (idő, szaktudás) megcsinálni, akkor azt kiszervezheted külső partnereknek. Például felkereshetsz egy profi fényképészt, hogy a lakásodról a legelőnyösebb képeket készítse el. Egy festőt, hogy egy tisztasági festéssel vonzóbbá tegye ingatlanodat. Vagy akár egy jogászt, hogy átnézze a te oldaladról a szerződést. A lehetőségek tárháza végtelen! 🙂
Egy specializált világot élünk, ahol sokszor még anyagilag is jobban jársz, ha szakembertől kérsz támogatást!
Tripla M – avagy a Mágikus Marketing Mérföldkő
Néhány kép a lakásról, pár mondat, és mehet is az ingatlan hirdetés az ingatlan.com-ra – az egész nem több 30 percnél. Na de ennek meg lesz az ára!
Rossz marketing esetén vagy nem lesznek, vagy csupán komolytalan érdeklődőid lesznek.
Sőt, a potenciálisan legnagyobb ajánlatot sem fogod megkapni, hiszen pont azok nem találnak az ingatlanodra, akiknek valami miatt a te lakásod a nagy Ő! Akkor hogyan kell ezt jól csinálni? Kezdjük az alapokkal! 🙂
Mi is az a marketing?
Vevő mágnes
Az Ezeregyéjszaka meséi minden egyes éjszakájára juthatna egy különböző mese a marketing fogalmáról. Rengeteg definíció és értelmezés kering a világhálón. Mielőtt elővennénk a Kotler-Bibliát, érdemes picit a kockán kívül végiggondolni az egészet:
- Ki használja a marketinget? Gyakorlatilag bárki: zenészek, rendezvények, jótékonysági alapítványok, egyházak, politikai pártok, vállalatok és a többi – bezárva a sort saját magunkkal.
- Mire használják a marketinget? Az általuk kínálat jószág (szolgáltatás, termék, tulajdon és a többi) igénybevételének (megvásárolás, bérlés és a többi) felhívására.
- Miért van egyre nagyobb szükség a marketingre? Egyre nagyobb az információáradat – avagy „már a jó bornak is kell a cégér”.
Csupaszítsuk le az egészet! Nekem van valamim (lakásom) és szeretném, ha ezt a valamimet valaki igénybe venné (megvenné), valamilyen ellenérték fejében (pénz). A marketing pedig éppen a mágnes, ami odavonzza az én valamimhez a potenciális vevőket. A jó marketing pedig egy specifikus mágnes, ami csak a komoly érdeklődőket vonzza!
A marketing egy specifikus mágnes, ami a piac keresleti szereplőit a különböző kínálati szereplőkhöz vonzza!
Természetesen egy nagy mágnes több érdeklődőt eredményez. De nem csak a méret számít! Annál talán még fontosabb, hogy egy jól hangolt mágnes legyen a kezünkben! 🙂
Mágneshangolás – avagy a jó marketing alapelvei
A jó marketing az információ átadásról szól, a lehető legtömörebb és legfrappánsabb formában – az emberek ideje kevés, fontos a gyors feldolgozhatóság. Hiszen a világ felgyorsult, az emberek figyelméért egyre nagyobb harc dúl, egyre nehezebb kitűnni. Sajnos, vagy nem sajnos, de ahogy már korábban említettük, „már a jó bornak is kell cégér”.
Ma a New York Times egyetlen kiadása több információt tartalmaz, mint amennyit a 17. századi Angliában egy ember egész élete során befogadhatott – Start Up Guide 2017
A jó marketingben az értékek és előnyök kiemelése kulcsfontosságú. Az emberek egyre nehezebben látják meg a dolgokban az értéket. Segíts nekik, azzal, hogy felhívod ezekre a figyelmüket! De fontos, hogy valós értékekre hívd fel a figyelmüket – olyan dolgokra, amik számukra is valóban értéket képviselnek! Valótlan értékek kommunikációja kifejezetten rossz hatással lehet a marketingre!
A fókusz nem rajtad, hanem a fogyasztókon van. Már a hirdetésben tiszta üzenetként benne kell lennie, hogy a vásárló mit nyer az üzleten. Azt kell éreznie, hogy igen, ezzel „én” jól járok. Illetve ehhez szorosan kapcsolódik, hogy fontos szem előtt tartani: az emberek nem újabb problémákat, hanem megoldásokat akarnak vásárolni! Segíts nekik azzal, hogy láttatod: a Te lakásod, az ő megoldásuk lesz!
Hogyan marketingeld az ingatlanod?
Az alapokat letisztáztuk. Most már tudod, hogy a marketing lényegében egy mágnes, ami az ingatlanodhoz odavonzza a komoly érdeklődőket. Illetve megismerted a mágnes behangolásának alapelveit. De hol jön már az ingatlan hirdetés?
Ne hirdess, hanem marketingelj!
Kezdjük egy alap félreértés tisztázásával.
Ingatlan marketing ≠ Ingatlan hirdetés
Egy ingatlan hirdetés gondolkodás nélküli felrakása az ingatlan.com-ra annyit jelent, mint vaktában lőni a verébre. Ha marketingeled a lakásod és nem csak hirdeted, akkor garantáltan könnyebb lesz az eladás, és akár még több pénz is ütheti a markodat!
Marketing útmutató
Ha megfelelően felmérted az ingatlanodat, meghatároztad annak reális piaci árát, valamint fel is készítetted az eladásra, akkor már nyugodt szívvel belevághatsz a marketingbe! De fontos, koncentrálj mindig az alapelvekre! 🙂
Profilozd a lehetséges vevőket! Vajon kinek/kiknek lehet jó a lakásod, kiket érdekelhet, kik fognak rákattintani a hirdetési anyagaidra? Ezt a gondolatmenetet ne engedd el! Próbáld meg felgöngyölíteni, hogy a vevő-jelöltek milyen problémát szeretnének azáltal megoldani, hogy meg akarják venni a lakásodat! Ezt a megoldást nekik, ha burkoltan is – köntösbe bújtatva – de tálalnod kell! Gondold ki azokat az előnyöket és értékeket, amik számukra kulcsfontosságúak lehetnek a lakásodban!
Ha ezzel megvagy, jöhetnek a vizuális anyagok – amik természetesen a bújtatott köntösnek a szerves részei! 🙂 A jó minőségű fotók és az alaprajz kötelező! CAD design egy kis extrát nyújthat, videó csak akkor, ha jól meg tudod csinálni! De ne feledd, a gyenge minőségű vizuális anyag romboló hatású!
Jöhet a szövegezés! Először alkoss egy strukturált vázat – ennek is megvan a művészete – és semmiképp se egyből egy hirdetési portálra írj. Szövegezz meg egy általános, univerzális anyagot. Ha ezzel megvagy, gondold végig, hogy milyen promóciós eszközöket szeretnél használni – több tucat van, a maguk előnyével és hátrányával. Végül az általános szövegezést a platformoknak megfelelően tudod testre szabni.
Nincs más hátra, mint a hirdetések fellövése, majd karbantartása – hiszen fontos, hogy ne torkoljon fejetlensége az egész! És ezzel el is érkeztél a következő mérföldkőhöz, a Bemutatáshoz! 🙂
És a részletek?
Sajnos a cikk terjedelmi korlátai miatt nem fér bele, hogy részletes útmutatást adjunk az egyes feladatokhoz. Ehelyett készítettünk egy részletes útmutatót és ellenőrző listát. 🙂 A kettő használatával garantáljuk, hogy egy kis munkával könnyen kidolgozhatod a saját vevővonzó mágnesedet!
Abban az esetben, ha ezek után sem sikerül behangolnod a mágnesed, és nem jönnek az érdeklődők, vendégünk vagy egy ingyenes tanácsadásra, ahol garantáltan felgöngyölítjük a helyzetedet! 🙂
Így add el maximális áron az ingatlanod!
Azt állítjuk, a marketing közvetlen kapcsolatban áll az ingatlan eladhatóságával és eladási árával! Hadd bizonyítsuk be! 🙂
Egy ingatlan értéke alapvetően meghatározza az árát és az eladhatóságát. A jó marketing az ingatlan matematikai értékén nem változtat, azonban maximalizálja a szubjektív értékképzetet – ezáltal növelve az eladhatóságot és esetlegesen az eladási árat.
De mik ezek az értékek?
Matematikai érték
Nevezhetjük fundamentális értéknek is. Avagy, a számok alapján meghatározható érték – vagyon értékelés. Jelenleg sajnos közel PhD fokozat kell ennek a megfelelő meghatározásához a rövidtávú konstrukciók anomáliája, és a nyilvános tranzakciós adatbázis hiánya miatt – a nehézségekről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.
Hogyan növelhető a matematikai érték? Értéknövelő felújítások, bizonyos berendezések beépítése és a többi.
Szubjektív értékképzet
A szubjektív értékképzet pedig a vevői motivációk, az érzelmi töltet, az első benyomás és a pozitív/negatív befolyásolás egyfajta elegye. Hogyan növelhető? Marketinggel! 😉
Nézzünk egy példát! Ha nincs felkészítve az ingatlan, rémesek a képek, nincs alaprajz és a szövegezés is két sor, akkor ez egyfajta negatív értékképzet a potenciális érdeklődőkben. Viszont ha iszonyatosan penge minden, akkor ez pont egy pozitív értékképzetet fog alkotni. Az érdeklődő azt fogja érezni, hogy könnyen lehet, hogy ő kezdi meg a második tucatot a mai telefonálók körében.
De lényegében mi a feladat? A színes karikák összehangolása! A narancs legyen legfelül, majd ezt kövesse a vörös, végül legalul a szürke. De nagyon fontos: nem szabad, hogy túl nagy távolság legyen a karikák között! Hiszen hiába jó a marketingünk, ha fényév távolságra van a matematikai értékétől az ingatlannak!
Mit kell tenned a gyakorlatban?
A cikk alapján gondold újra a teljes ingatlan eladás projektedet, de legfőképpen a marketinget, és azon belül az ingatlan hirdetésedet! Ebben nyújt segítséget a letölthető útmutatónk és a hozzá tartozó ellenőrző lista, amivel nyomon követheted a tennivalóidat! Töltsd le az útmutatót, hogy behangolhasd a vevővonzó mágnesedet! 🙂