Sokan találhatták magukat szemben, azzal a helyzettel, hogy az ingatlan még akkor sem passzív befektetési forma, ha a bérlő egy kisangyal és semmilyen meghibásodás nem történik. Ennek oka a közművek folyamatos kezelése, mivel azok sok esetben a tulajdonos nevén maradnak. Nézzünk meg egy-két tapasztalati tanácsot, hogyan lehet ezt online számlázás esetén, kevesebb stresszel és rövidebb idő alatt megtenni.
Megjegyzés: a cikk nem az online és offline módot hasonlítja össze és nem is azt elemzi, hogy megéri-e a tulajdonosnak a saját nevén hagynia a szolgáltatókat. Ezeket majd a folytatásban, egy későbbi cikk keretében.
Amikor elkezdtem foglalkozni lakáskiadással, nem is gondoltam, hogy mekkora kellemetlenség lesz a közművek pontos havi koordinálása. Némi kutakodás után úgy döntöttem, hogy a saját nevemen hagyom a közműveket és a 21. századnak megfelelő módon, online fogom a számlákat intézni. De rá kellett jönnöm, hogy átgondolt folyamatok nélkül kimondottan idegesít, hogy minden hónapban ezzel kell bajlódnom. De milyen problémák is merültek fel?
- Az előző havi számlák nem voltak elérhetőek a közüzemi szolgáltatók részéről a bérleti szerződésben rögzített időpontig. Így késve kapta meg a bérlő is, ami néha bérleti díj késői utalását eredményezte.
- A leolvasások teljesen változó időpontban vannak és még csak nem is változtatható ez az időpont (teljesen „ügyfélbarát”). Ennek következtében, előfordult, hogy egy-egy diktálás elmaradt a közműszolgáltatók irányába.
- A bérlő elfelejtette az óraállás rögzítését – ezt csak akkor vettem észre, ha már nekem kellett a szolgáltatók felé beolvasni az értékeket. Ez megint csak elmaradt diktálást és izzadt tenyereket eredményezett.
- Mivel a számlák össze-vissza érkeznek, résen kellett lenni, hogy minden egyes számla továbbítva legyen a bérlőknek.
- Mint tulajdonos, átutalással rendeztem a felmerülő számlákat. Ez pedig magában rejtette a késésnek a lehetőségét, ami ugyan nem sok, pár forintos, de késedelmi kamathoz vezetett.
Hogyan kerülhetjük el ezeket a problémákat? – Jól definiált folyamatokkal és eszközökkel. Ha ezek megvannak, akkor hátradőlhetünk, mert a feladatok biztosan időben el lesznek végezve. Mi is nyugodtabbak lehetünk és a bérlőink is elégedettebbek lehetnek velünk, mint tulajdonossal.
A fent említett problémákból tanulva, mi a következő folyamatot határoztuk meg:
- A bérleti szerződésben figyelembe vesszük a havi diktálások és a közművek számla kiállítása közötti eltelt időt
- Nem ragaszkodunk az előző havi számlákhoz, csak az aktuálisan elérhető számlákat továbbítjuk a bérlőnek.
- A bérlő egy rögzített napon diktálja a mérőórákat és fizeti az előző havi bérleti díjat.
- A határidőt követő munkanapon ellenőrizzük az utalást és a rögzített mérőállásokat.
- A közművek emlékeztetőkkel kezeljük.
- A számlákat csoportos beszedés formájában fizetjük, így nincsenek elmaradásaink.
Hogyan valósítsuk meg ezt a gyakorlatban? – milyen eszközöket használjunk?
Első megközelítésben szükségünk lesz egy jó bérleti szerződésre, egy táblázatkezelő szoftverre, egy online tárhelyre és egy naptárra. Az előbbihez mindenképp érdemes egy jó ügyvédhez fordulnunk, a Google különböző webes alkalmazásainak használatával pedig az utóbbi három elemet akár egy csapásra, ingyenes elintézhetjük. De nézzük részletesen a fontosabb pontokat:
- A legfontosabb, hogy egy jól átgondolt és megszerkesztett bérleti szerződést adjunk a bérlőnek, amely már tartalmazza a havi folyamatokat a közüzemi szolgáltatások ügyintézését illetően.
- A fizetés kötelezettséget egy táblázatkezelő programban rögzítsük.
- A számlákat és a fényképezett mérőállásokat helyezzük el az online tárhelyünkön. Ezt a tárhelyet osszuk meg a bérlőnkkel is.
- Hozzunk létre havi emlékeztetőt a különböző cselekményekre a naptárunkban. (Ezeket az emlékeztetőket soha ne kapcsoljuk ki, amíg a feladatot nem végeztük el!)
- Mint tulajdonos, csoportos beszedés útján fizetünk, a késedelme és a plusz munka elkerülése érdekében.
Konklúzió
Ha magunk üzemeltetjük a lakásunkat és a magunk nevén tartjuk közműveket, akkor a jó folyamatok és eszközök segítségével tudjuk havi pár percre csökkenteni a közüzemi szolgáltatások ügyintézésével töltött munkánkat. Tehát, ezzel a módszerrel, stressz mentesen kezelhetjük az ingatlanunk számlaügyeit. Természetesen, csak abban az esetben, ha a bérlő is közreműködik, de erről majd egy későbbi cikkben.
A minta táblázat privát üzenetben kérheted! Ha egyéb kérdéseid merülnének fel, írj kommentbe!